2010. szeptember 19., vasárnap

Corgi Trans-o-Lite - Innováció a 60-as években


A Corgi Toys-nál a korai 50-es 60-as években számos olyan innovatív újítást is bevezettek, ami sok esetben rendhagyó volt illetve messze megelőzte a korát . Az egyik ilyen volt sok más egyéb mellett a szabadalom által védett Trans-o-Lite rendszer is.

245 Buick Riviera - Trans-o-Lite (1-43cu-in.blog.ocn.ne.jp)
Mi is volt ez? Ez végeredményben egy korai üvegszálas világítási technológia, mely a napfényen kívül nem igényelt más fényforrást. (Napjainkban számos haditechnikai-optikai eszköz használ hasonló technikát. pld. ACOG). A Corgi az autó belsejébe épített be átlátszó elemeket - általában előre a fényszórók helyére, és hátra a féklámpákhoz - melyek segítségével ha fény érte a szélvédő mögött elhelyezett fénygyűjtő lencsét, akkor elöl-hátul világított az autó. Ehhez semmilyen elem, izzó stb.. nem kellett, ami akkoriban az újdonság erejével hatott.




A Trans-o-lite játékboltokban elhelyezett hírdető táblája (www.flickr.com)
GS24 Giftset leírása - a jobb felső sarokban az ominózus Trans-o-lite "használati utasítással" (www.ebay.com)

A Trans-o-lite technológiát az 1962 októberében kiadott 437 Superior Ambulance on Cadillac Chassis mentőautónál láthatta a nagyközönség, aztán sorban jöttek a többiek: GS 24 Commer Construction set, 245 Buick Riviera, 252 Rover 2000, 441 Volkswagen Toblerone Van, 465 Commer Pick-up

441 Volkswagen Toblerone Van (www.flickr.com)
252 Rover 2000 - A dobozán a Trans-o-lite-ot kiemelő felirattal. (www.ebay.com)
245 Buick Riviera - A hozzá mellékelt "használati utasítással"  (www.diecast.org)
A lenti képeken jól látszik a Trans-o-lite működése. Minél erősebb a fényforrás, annál nagyobb volt Trans-o-lite hatás.

Trans-o-lite működés közben (www.chezbois.com)
A hátsó lámpák pirosra voltak lakkozva (www.chezbois.com)
A Buick belsejét szemügyre véve, nem találunk sok mindent, csak két átlátszó műanyag elemet, melyek a fény megfelelő elvezetéséról gondoskodnak. Anyaguk hasonló a plexihez, azonban kissé üvegszerűbb a tapintása és keménysége. Az első és hátsó szélvédő előtt láthatjuk a kissé domború felületű fénygyűjtő lencséket. Egyszerű, de nagyszerű.

Jól látható a szélvédő mögötti fénygyűjtő elem (saját kép)
A fényt begyűjtő lencse a hátsó szélvédőnél is megtalálható (saját kép)
És íme, a Trans-o-lite belülről. (saját kép)
Milyen egyszerűnek néz ki, de valójában akkoriban elég nagy innováció volt ezt megvalósítani. (saját kép)
A technológia hiába volt egy érdekes színfolt a "sima" modellek korában, sajnos az előre számított eladási számokat nem tudta hozni, így a 1965-ben még kiadták a Rover 2000 Monte Carlo Rally változatát vele, azután azonban lekerült a Corgi termékpalettájáról, pedig szívesen láttam volna az "újabb" modelleknél is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése